veelgestelde vragen
Ja, dat kan zeker! Wil je weten hoeveel budget er nog beschikbaar is? Neem dan contact op met de budgethouder van jullie school of organisatie.
We spelen onze voorstellingen voor jongeren tussen de 12 en 25 jaar. De voorstellingen zijn geschikt voor zowel het voortgezet onderwijs als het MBO en HBO.
Onze voorstellingen zijn energieke theatervoorstellingen met muziek, beweging en het gebruik van media. Met een flinke dosis humor, maakt STOOK dynamisch theater dat schuurt, snijdt en tegelijkertijd lekker wegkijkt.
Onze voorstellingen zijn zeker geschikt voor het voortgezet speciaal onderwijs. Wij adviseren in dat geval kleine groepen (max. 30 leerlingen per keer).
Bij de voorstelling ’t Is Stil Aan De Overkant is het belangrijk dat je de jongeren zo min mogelijk vertelt over de thematiek van de voorstelling. Dit zorgt ervoor dat zij blanco de voorstelling ingaan. Het hoofdthema van deze voorstelling is seksuele diversiteit, maar daarnaast komt ook het thema rouw aan bod. Eén van de personages zingt over zijn overleden moeder. Als één van de jongeren daar zelf mee te maken heeft gehad, kan het prettig zijn om deze persoon hier van tevoren over in te lichten. De voorstelling Wie Niet Weg Is gaat over mentale gezondheid. We behandelen de thema’s eenzaamheid en prestatiedruk.
Het is handig als je als docent of begeleider van tevoren weet welke thematiek wordt behandeld:
Vraag de jongeren om hun telefoon uit te zetten.
Verzoek hen om zoveel mogelijk vooraan te gaan zitten.
Op deze manier kunnen de spelers zich volledig richten op het spelen van de voorstelling, in plaats van de jongeren te corrigeren op hun gedrag.
Het is fijn als er zoveel mogelijk docenten of begeleiders bij de voorstelling aanwezig zijn om alles in goede banen te leiden, bij voorkeur ook de mentor van de klas die komt kijken. Jongeren mogen zeker reageren tijdens de voorstelling, maar als er echt respectloos gedrag wordt vertoond, stellen wij het op prijs als de docenten ingrijpen om de veiligheid te waarborgen. Het hoeft dus niet muisstil te zijn, maar uitgebreide gesprekken tussen jongeren leiden af, zowel voor het publiek als voor de spelers.
Daarnaast vragen wij de jongeren om hun telefoon weg te stoppen tijdens de voorstelling. Wij zouden het waarderen als docenten hierin het goede voorbeeld geven en niet zelf continu op hun telefoon zitten.
Je kunt na afloop van de voorstelling aan de slag gaan met onze lesbrief. In de lesbrief vind je opdrachten en gesprekstof om dieper op de thematiek van de voorstelling in te gaan. Je kunt daar één of meerdere lessen voor gebruiken. Daarnaast kan het waardevol zijn om bij de jongeren in te checken. Onze voorstellingen kunnen bij sommige jongeren emoties naar boven halen, en het kan voor deze jongeren prettig zijn om na afloop te kunnen ventileren.
Ondertussen hebben wij onze voorstellingen op honderden verschillende scholen en locaties gespeeld. Jongeren kunnen een uitgesproken mening hebben en deze kenbaar maken tijdens de voorstelling of het nagesprek. Dit nodigt eigenlijk altijd uit tot een gesprek en dat vinden wij belangrijk. Wij geloven heel erg in de kracht van het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen. We vinden het belangrijk dat iedereen diens mening - op voorwaarde dat dit respectvol gebeurt - kan laten horen, ook als dat betekent dat dat een discussie oplevert.
Aan de jongeren wordt gevraagd om hun telefoon tijdens de voorstelling niet te gebruiken, maar als docent/begeleider vinden wij het geen enkel probleem als je foto’s of video’s wilt maken tijdens de voorstelling. Mocht je het materiaal gaan gebruiken voor social media, dan vinden wij het leuk als je ons daarin tagt (@stookproducties)!